BD Lease by EDMARO

Blog uitstootvrij

Amsterdam, Den Haag en twaalf andere gemeenten gaan door met uitstootvrije zones

Veertien gemeenten zijn voornemens hun plannen door te zetten om per 1 januari de meest vervuilende bedrijfsauto’s uit de binnenstad te weren, ondanks het verzoek om uitstel vanuit een meerderheid in de Tweede Kamer. De gemeenten geven aan vast te houden aan de uitvoering van hun plannen en voelen zich hierin gesteund door positieve reacties vanuit het bedrijfsleven.

De Tweede Kamer pleit voor een tijdelijke uitzondering die vrachtwagens en bestelbusjes met uitlaatgassen voorlopig toestaat in binnensteden. Er lijkt een meerderheid te zijn voor een ontheffing voor ondernemers binnen uitstootvrije zones. De coalitiepartijen hebben afgesproken de mogelijkheden voor uitstel van de invoering van deze zones nader te onderzoeken. Gemeenten behouden echter de vrijheid om per 1 januari 2025 zelf te beslissen of zij de beperkingen willen invoeren.

Het betreft een uitstootvrije zone voor vrachtwagens en bestelbusjes van emissieklasse 4 die ouder zijn dan vijftien jaar. Bestuurders die met dergelijke voertuigen de binnenstad betreden, lopen het risico op een aanzienlijke boete.

Het betreft de gemeenten Amersfoort, Amsterdam, Assen, Delft, Den Haag, Eindhoven, Gouda, Leiden, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam, Tilburg, Utrecht en Zwolle. Gemeenten als Almere, Apeldoorn, Deventer, Hilversum, Hoorn en Venlo hebben plannen voor de toekomst en starten geleidelijk met het verkennen van deze initiatieven.

Over luchtvervuiling is nog niet eens gesproken; hoeveel mensen er jaarlijks ziek van worden, is niet bekend, maar het is wel duidelijk dat het ongezond is. Het gaat om vervuiling veroorzaakt door houtstook, industrie, luchtvaart en verkeer. Waar het uiteindelijk om draait, is dat we met z’n allen de luchtvervuiling willen tegenaan.

Ondernemend Nederland heeft weinig begrip voor het voorstel van de Tweede Kamer om de invoering van de uitstootvrije zones uit te stellen tot 2029. Veel ondernemers hebben reeds jaren geleden voorbereidingen getroffen en substantieel geïnvesteerd in de overgang naar uitstootvrije zones. Zij zien het als een negatieve ontwikkeling wanneer de invoering opnieuw wordt uitgesteld. De gemeenten Amsterdam en Den Haag hebben aangegeven hun voorbereidingen voort te zetten. “We zijn teleurgesteld dat er opnieuw onduidelijkheid ontstaat voor ondernemers.”

Veel ondernemers investeren in nieuwe, emissievrije bedrijfsvoertuigen, omdat zij al langere tijd anticipeerden op de beperkte toegang voor oudere dieselbussen tot de binnenstad. Ondernemers zeggen: “We kunnen nu aan onze klanten laten zien dat we duurzaamheid heel belangrijk vinden.”